Privacy informatie voor cliënten

Volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) zijn wij verplicht om een privacy statement op onze website te plaatsen of beschikbaar te hebben in de praktijk. Deze informatie is niet bedoeld als vervanging van het privacy statement, maar als een aanvulling daarop. Onderaan deze pagina is het privacy statement te vinden van onze praktijk.

Jouw dossier
Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat wij als behandelaar een dossier aanleggen, dit doen wij digitaal in een speciaal systeem genaamd een EPD oftewel een elektronisch patiënten dossier. Dit betekent dat wij vanaf het moment van je aanmelding je gegevens hierin noteren. Wij maken gebruik van het goed beveiligde softwareprogramma Incura. Daarin noteren wij je administratieve gegevens, zoals je naam, geboortedatum, adres en telefoonnummer. Als zorgverlener zijn wij verplicht om je identiteit vast te stellen en je burgerservicenummer (BSN) te noteren. Ook noteren wij in je dossier bijvoorbeeld informatie over je voorgeschiedenis, diagnostische gegevens en verslagen van de sessies.

Wij bewaren in je dossier ook de voor jou behandeling noodzakelijke gegevens die wij via andere zorgverleners hebben ontvangen, zoals de verwijsbrief of informatie van andere behandelaren.

Beveiliging van je dossier
Wij hebben alle wettelijke verplichte maatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat je gegevens veilig worden opgeborgen en dat deze niet verloren raken of in onbevoegde handen raken. Mochten er toch gegevens lekken of zoekraken, dan zijn wij verplicht dat te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Wij zullen dan passende maatregelen nemen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Wanneer het jou persoonsgegevens betreft, zullen we jou uiteraard op de hoogte stellen.

Toegang tot je dossier
Alle personen in de praktijk die bij je behandeling betrokken zijn, hebben toegang tot je dossier. Dit geldt ook voor de collega’s die ons vervangen bij afwezigheid wegens ziekte, vakantie of om andere redenen. Zij zijn net als wij gebonden aan een beroepsgeheim. Je dossier wordt alleen ingezien voor zover dit nodig is en om jou van goede zorg te voorzien.

Informatie delen
Alleen met jouw toestemming (mondeling of schriftelijk) mogen wij informatie verstrekken aan de huisarts/verwijzer of eventueel aan een behandelaar naar wie wij jou doorverwijzen. Het kan bijvoorbeeld gaan om informatie over een doorverwijzing of een rapportage. Het gaat dan om relevante gegevens uit je dossier. Telkens wanneer er daadwerkelijk informatie wordt gedeeld, zullen wij jou opnieuw om toestemming vragen. Als je toestemming geeft voor of bezwaar maakt tegen het geven van informatie aan de huisarts, dan maken wij daarvan een notitie in het dossier.

Zorgverzekeraars
Wij zijn wettelijk verplicht om een aantal van je persoons- en behandelgegevens vast te leggen. Een deel van deze gegevens komt ook op de rekening voor de zorgverzekeraar te staan. Sinds 2022 zijn wij ook verplicht om de zorgvraagtypering vast te leggen en op rekening naar de zorgverzekeraar te vermelden. Ook moeten wij je primaire diagnose waarop de behandeling wordt aangeboden vermelden op de factuur.

Als je hier bezwaar tegen hebt, kun je een privacyverklaring ondertekenen. Dat is een formulier waarmee je aangeeft dat de diagnose niet mag worden doorgegeven aan je zorgverzekeraar.

Voor sommige behandelingen heb je op grond van de polisvoorwaarden van je zorgverzekering- alleen recht op een vergoeding als je zorgverzekeraar hier vooraf toestemming voor heeft gegeven. Dit wordt ook wel een machtiging genoemd. In die gevallen kan de zorgverzekeraar ons om informatie vragen over de diagnose. Als je bezwaar hebt tegen deze informatieverstrekking, kun je dit kenbaar maken door het ondertekenen van een privacyverklaring. Dit kan wel tot gevolg hebben dat je zorgverzekeraar geen machtiging geeft en dus dat de behandeling niet wordt vergoed.

Zorgverzekeraars mogen controleren of onze administratie op orde is en de rekeningen kloppen. Bij een controle vraagt een zorgverzekeraar soms om informatie of inzage in het dossier. Wij zijn verplicht hieraan mee te werken, maar alleen als aan een aantal strikte voorwaarden is voldaan die wettelijk zijn vastgelegd. In die gevallen is uw toestemming niet vereist; Wij zullen jou hierover wel vooraf informeren.

Nederlandse Zorgautoriteit
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) ontvangt gegevens over declaraties in de ggz. Deze ontvangen zij via Vektis, die landelijke gegevens van zorgverzekeraars verzamelt. Deze gegevens zijn van belang voor het volgen van ontwikkelingen in de zorg. Declaratiegegevens zijn onder andere de zorgvraagtypering, diagnoses en consulten. De NZa-database bevat geen persoonlijke gegevens zoals uw naam, adres en woonplaats. Wij zijn verplicht om deze gegevens te verstrekken aan de zorgverzekeraar en daarmee -geanonimiseerd- aan de NZa. Als je hiertegen bezwaar hebt, kun je de bovengenoemde privacyverklaring ondertekenen. Wij verstrekken deze gegevens dan niet.

Zorgvraagtypering en andere vragenlijsten
Ggz-aanbieders zijn wettelijk verplicht om een zorgvraagtypering te doen. Hiervoor gebruiken we een vragenlijst. Deze vullen wij in op basis van de informatie die je hebt gegevens tijdens het intakegesprek. Daarnaast kunnen wij jou, als dit in de behandeling past, aan het begin, tussentijds en aan het eind van de behandeling vragen om digitaal deze vragenlijst in te vullen. Deze informatie komt in je dossier. Met deze gegevens kunnen wij het verloop van de behandeling nauwkeurig volgen.

Visitatie, intervisie, supervisie, consultatie
Eens in de vijf jaar vindt er per behandelaar in onze praktijk een interne kwaliteitscontrole plaats, visitatie genoemd. Dit gebeurt door collega’s die net als wij een beroepsgeheim hebben. Wij geven deze collega’s alleen inzage in je dossier als je daar desgevraagd toestemming voor hebt gegeven. Zonder jouw toestemming mogen de visiteurs het dossier alleen inzien nadat wij alle gegevens hebben verwijderd waaruit je identiteit blijkt.
In het kader van intervisie, supervisie of consultatie maken wij alleen gebruik van gegevens waaruit je identiteit niet af te leiden is.

Derden
Mochten andere personen of instanties informatie vragen over je behandeling, dan zijn wij niet verplicht die te geven. Wij hebben er in ieder geval je gerichte toestemming voor nodig en zullen vooraf met je doornemen om welke informatie het gaat en voor welk doel deze wordt gebruikt. Denk aan een verzoek van een bedrijfsarts, een arbeidsongeschiktheidsverzekeraar of een letselschadeverzekeraar.

​Wanneer je ons toestemming hebt gegeven, dan maken wij daarvan een notitie in het dossier. Bij bezwaar zullen wij de informatie niet verstrekken. In onze rol als (voormalig) behandelaar mogen wij alleen feitelijke informatie geven, zoals gegevens over de diagnose en de duur van de behandeling. Wij mogen bijvoorbeeld geen verwachtingen of vermoedens uitspreken noch oordelen geven voor een ander doel dan een zorgdoel, bijvoorbeeld een materieel of juridisch doel.

Ook wanneer je toestemming geeft om informatie aan een derde te verstrekken, moeten wij een eigen afweging maken of dit gezien ons beroepsgeheim geoorloofd is. Wij kunnen dan alsnog besluiten om geen informatie te verstrekken als dit naar ons oordeel de behandeling kan tegenwerken of schadelijk voor jou kan zijn. Meer hierover kunt u lezen in de richtlijn voor gezondheidsverklaringen van de LVVP.

Facturatie
De rekeningen worden door onszelf gemaakt en verstuurd. Om ervoor te zorgen dat wij uw gegevens veilig worden bewerkt en bewaard, hebben wij een verwerkersovereenkomst met de softwareprovider. Daarin staan heldere afspraken over de bewaking van jouw privacy, zoals de wet het voorschrijft. Voor meer informatie verwijzen wij je naar onze privacy statement. Ons volledige privacy statement is onderaan deze pagina te vinden.

Bewaartermijn van uw dossier
Wanneer je behandeling is afgerond, wordt je dossier ten minste 20 jaar bewaard. Als je je dossier wilt laten vernietigen (zie hieronder) dan kan de bewaartermijn korter zijn.

Je rechten
Als cliënt heb je volgens de wet een aantal rechten die gaan over de gegevens die over jou worden vastgelegd in je dossier. Namens jou kan ook uw wettelijke vertegenwoordiger (ouder, voogd of mentor) of een door jou schriftelijk gemachtigde een beroep doen op deze rechten. Hierop is een uitzondering: als het uitoefenen van deze rechten naar ons oordeel je belangen zou schaden, dan hoeven we daaraan geen gehoor te geven.

Recht op inzage en afschrift
Je hebt recht om je dossier in te zien en je kunt om een kopie vragen; je hebt recht op één gratis kopie. Voor een tweede kopie mogen wij op basis van de administratieve kosten wel een redelijke vergoeding vragen. Als gegevens van anderen, zoals je partner of kind, in hetzelfde dossier zijn genoteerd, dan heeft dit gevolgen voor je inzagerecht (tenzij deze gegevens door uzelf zijn verstrekt). Wij zullen jou daar in dat geval over informeren.

Recht op correctie of aanvulling
Wanneer je vindt dat bepaalde gegevens in je dossier niet kloppen, dan kunt je ons vragen deze te wijzigen, corrigeren of aan te vullen. Het gaat hierbij alleen om feitelijke onjuistheden; wijzigen of corrigeren van ons professionele oordeel is niet mogelijk. Wel kunnen wij, indien je dat wenst, een aanvullende verklaring met je eigen visie in het dossier opnemen. Waren de genoteerde gegevens volgens jou op dat moment niet relevant, maar wil je ze toch bewaren, dan kun je verzoeken deze af te schermen voor medewerkers.

Recht op vernietiging
Je kunt schriftelijk verzoeken (een deel van) je gegevens uit je behandeldossier te laten vernietigen. Wij voldoen dan binnen een maand aan je verzoek. Als het onmogelijk blijkt om binnen die termijn aan je verzoek te voldoen, zullen wij dat aan je laten weten. In dat geval is twee maanden uitstel mogelijk.

Het voorgaande geldt alleen voor de gegevens uit het behandeldossier. Voor je gegevens in onze administratie (factuur, declaratiesysteem) geldt dat wij deze vanwege fiscale wetgeving en controles door zorgverzekeraars langer moeten bewaren.

In een aantal gevallen kunnen wij op grond van de wet weigeren aan je verzoek te voldoen; Wij zullen je dan uitleggen waarom.

Privacy Statement Bries Psychologen

Bries Psychologen, gevestigd te Groningen en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 87973715, hecht belang aan de bescherming van persoonsgegevens. Dit privacystatement legt uit hoe Bries Psychologen met informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon omgaat, zoals bedoeld in de Algemene verordening gegevensbescherming (Avg).

1. Toepassing

Dit privacystatement is van toepassing op de volgende categorieën natuurlijke personen van wie Bries Psychologen persoonsgegevens verwerkt:

  1. (potentiële) patiënten;
  2. bezoekers aan de praktijk van Bries Psychologen;
  3. bezoekers van de website van Bries Psychologen;
  4. deelnemers aan bijeenkomsten van Bries Psychologen;
  5. sollicitanten;
  6. alle overige personen die met Bries Psychologen contact opnemen of van wie Bries Psychologen persoonsgegevens verwerkt, met uitzondering van haar medewerkers.

2. Verwerking van persoonsgegevens

Bries Psychologen verwerkt persoonsgegevens die:

  1. een betrokkene zelf persoonlijk (tijdens een bespreking of bijeenkomst), telefonisch, of digitaal (via e-mail of webformulieren op de website) heeft verstrekt, zoals contactgegevens of andere persoonsgegevens;
  2. met toestemming van de betrokkene worden opgevraagd bij andere hulpverleners of verwijzers;
  3. tijdens een bezoek van een betrokkene aan de website van Bries Psychologen zijn gegenereerd, zoals het IP-adres, het surfgedrag op de website (zoals gegevens over het eerste bezoek, vorige bezoek en huidige bezoek, de bekeken pagina’s en de wijze waarop door de website wordt genavigeerd) en op welke onderdelen daarvan de betrokkene klikt;
  4. door camerabeelden bij een bezoek aan het praktijkpand van Bries Psychologen zijn vastgelegd. De buitenzijde van de praktijk, bij de lift en in het trappenhuis worden camerabeelden gemaakt, om bij calamiteiten te weten wie zich in het gebouw bevinden en om te zorgen dat onbevoegden geen toegang krijgen tot de praktijk. Camerabeelden worden [niet] opgeslagen OF in beginsel na 365 dagen vernietigd;
  5. Toepassingen voor e-health worden enkel aangeboden in een daartoe beveiligde omgeving die daarvoor is ingericht. Bij Bries Psychologen wordt gebruik gemaakt van de e-health aanbieder Therapieland.


3. Doeleinden verwerking

Bries Psychologen verwerkt persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:

  1. het uitvoeren van een geneeskundige behandelovereenkomst en de declaratie voor verrichte werkzaamheden;
  2. het onderhouden van contact, door uitnodigingen voor bijeenkomsten en informatie waar een betrokkene zelf om heeft gevraagd;
  3. het verbeteren van de praktijkwebsite www.briespsychologen.nl;
  4. het bijhouden van gebruikersstatistieken. Gebruikersstatistieken van de website voorzien in informatie over de aantallen bezoekers, de duur van het bezoek, welke delen van de website worden bekeken en het klikgedrag. Het gaat om generieke rapportages, die niet herleidbaar zijn tot individuele bezoekers;
  5. het bewaken van de toegang tot de praktijk en het beschermen van vertrouwelijke gegevens.


4. Rechtsgrond

Bries Psychologen verwerkt persoonsgegevens op basis van één van de volgende rechtsgronden:

  1. toestemming van de betrokkene. Deze toestemming kan altijd weer worden ingetrokken, zonder dat dit afbreuk doet aan de rechtmatigheid van de verwerking op basis van de toestemming vóór de intrekking;
  2. uitvoering van -of met het oog op- het sluiten van een geneeskundige behandelovereenkomst, waaronder ook het declareren aan derden, zoals de zorgverzekeringsmaatschappij e.d.;
  3. een wettelijke verplichting, zoals bijvoorbeeld de verplichting om een medisch dossier bij te houden of het BSN te registreren;
  4. een gerechtvaardigd belang, zoals het gebruik van contactgegevens voor het uitnodigen voor een bijeenkomst.


5. Verwerkers

Bries Psychologen kan voor het verwerken van persoonsgegevens dienstverleners (verwerkers) inschakelen die uitsluitend volgens instructies van Bries Psychologen persoonsgegevens verwerken. Bries Psychologen sluit met verwerkers een verwerkersovereenkomst die voldoet aan de eisen die de Algemene verordening gegevensbescherming (Avg) daaraan stelt.


6. Persoonsgegevens delen met derden

Bries Psychologen deelt persoonsgegevens met derden, als dat in het kader van de behandeling (bijvoorbeeld een verwijzing) is aangewezen of voor het voldoen aan een wettelijke verplichting nodig is. Bries Psychologen deelt geen persoonsgegevens met derden voor commerciële doeleinden, tenzij bijeenkomsten samen met een andere organisatie worden georganiseerd. In dat geval worden uitsluitend noodzakelijke contactgegevens gedeeld.


7. Doorgifte buiten de EER

Bries Psychologen geeft in beginsel geen persoonsgegevens door aan landen buiten de Europese Economische Ruimte (EER). Indien dit toch noodzakelijk mocht zijn, draagt Bries Psychologen ervoor zorg dat de doorgifte alleen plaatsvindt als de Europese Commissie heeft aangegeven dat het betreffende land een passend beschermingsniveau biedt of als sprake is van passende waarborgen in de zin van de Algemene verordening gegevensbescherming (Avg).


8. Bewaren van gegevens

Bries Psychologen bewaart persoonsgegevens niet langer dan nodig is. Bries Psychologen hanteert in beginsel de volgende bewaartermijnen:

  1. medische gegevens: ten minste 15 jaar na het einde van de behandelovereenkomst (vanaf 1 januari 2020 is dit 20 jaar);
  2. (financieel-)administratieve gegevens: 7 jaar na vastlegging van de gegevens;
  3. gegevens van medewerkers en zzp’ers, anders dan (financieel-)administratieve gegevens: 5 jaar na uitdiensttreding respectievelijk na het einde van de overeenkomst van opdracht;
  4. gegevens van sollicitanten: 6 maanden na afronding van de sollicitatieprocedure;
  5. bezoekers van de website: 5 jaar na het laatste bezoek aan de website, tenzij eerder bezwaar wordt gemaakt in welk geval tot vernietiging zal worden overgegaan.

9. Wijzigingen privacystatement

Bries Psychologen kan dit privacystatement altijd wijzigen. Een actuele versie van het privacystatement wordt op de website van Bries Psychologen gepubliceerd. Het is verstandig dit privacystatement regelmatig te raadplegen, zodat u bekend bent met eventuele wijzigingen.

 

10. Rechten, vragen en klachten

U hebt het recht Bries Psychologen te verzoeken persoonsgegevens in te zien, te rectificeren, te verwijderen, over te dragen, de verwerking te beperken en tegen de verwerking bezwaar te maken. Hierover kunt u contact opnemen met Bries Psychologen door een e-mailbericht te sturen naar: info@briespsychologen.nl.

Ook bij vragen of klachten over de wijze waarop Bries Psychologen persoonsgegevens verwerkt, kunt u contact opnemen met Bries Psychologen door een e-mailbericht te sturen naar: info@briespsychologen.nl. Een klacht trachten wij naar tevredenheid op te lossen. Mocht dat niet lukken, dan kunt u zich wenden tot de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).