Informatie voor cliënten

Aanmelding en vergoeding

Onze werkwijze

Verwijzing via je huisarts
Je kunt je naar Bries laten verwijzen door je huisarts of door een andere zorgverlener. Wij nemen bij voorkeur verwijzingen aan via Zorgdomein. Heb je zelf twijfels over een verwijzing, dan adviseren we je om onze website eerst grondig te raadplegen. Wij willen onze cliënten voldoende aandacht kunnen geven, waardoor we helaas weinig ruimte hebben voor het beantwoorden van de vele vragen over mogelijke aanmeldingen. Heb je na het lezen van onze website toch nog een vraag? Niet bellen, maar graag even mailen!

Aan de intake en behandeling zijn kosten verbonden. Meer informatie over zorgkosten kun je vinden onder tarieven en vergoedingen. Heb je vragen over de vergoeding, neem dan contact op met je eigen zorgverzekeraar. Bries Psychologen heeft met veel zorgverzekeraars een contract afgesloten, maar niet met alle zorgverzekeraars! De tarieven voor een intake en eventuele behandeling bij Bries Psychologen zijn door de NZa bepaald en tellen mee bij het aanspreken van je eigen risico.
Je afspraak annuleren?
Ben je verhinderd, dan vragen wij je dit minimaal 24 uur van tevoren aan ons kenbaar te maken. Bij het niet tijdig afmelden van de afspraak zal een deel van de kosten van het consult bij jou in rekening worden gebracht. Meer informatie over ons annuleringsbeleid kun je vinden onder tarieven en vergoedingen.

Verwijzing

Verwijzing

Om bij ons in zorg te kunnen komen, heb je een verwijzing nodig van een huisarts of een andere verwijzer. Wij ontvangen de verwijzing alleen via Zorgdomein. Nadat je verwezen bent, nemen wij (ongeveer op de termijn van de verstreken wachttijd!) telefonisch of per mail contact met je op voor het plannen van een intakegesprek. Op welk moment dit intakegesprek ingepland kan worden is afhankelijk van de actuele wachttijd. Het is voor ons niet altijd goed in te schatten wanneer er precies ruimte vrij komt, onze wachttijd is dan ook slechts een indicatie. Wij zijn een kleine praktijk, zonder secretariaat, vandaar dat wij telefonisch helaas niet makkelijk te bereiken zijn voor eventuele vragen.

Intakegesprek

Intakegesprek

Tijdens het eerste gesprek maken we kennis met elkaar. We bespreken je klachten én doelen. Mocht de match toch niet goed zijn of heb je andere zorg nodig, dan kijken we met je mee naar alternatieven.

Advies en behandelplan

Advies en behandelplan

Na het intakegesprek volgt er een adviesgesprek. Samen bekijken we de behandelmogelijkheden en kiezen we de vorm die het beste bij jou past. Soms wordt er eerst diagnostiek gedaan, zodat er meer zicht komt op de onderliggende oorzaak van je klachten.

Aan de hand van je persoonlijke doelen wordt er een behandelplan opgesteld. De behandeldoelen proberen we zo concreet mogelijk te omschrijven. Pas wanneer dit helemaal duidelijk is, kan er gestart worden met de behandeling. Tijdens de behandeling kijken we regelmatig hoe het gaat; zijn je klachten al verminderd, zitten we op de goede weg, ervaar je de behandeling als prettig en zinvol.

Hoe lang jouw behandeling duurt, is afhankelijk van jouw klachten. Wij bieden enkel kortdurende zorg; dat wil zeggen dat de behandeling kortdurend van aard is. Je moet dan denken aan zo’n 10 tot 12 gesprekken maximaal, afhankelijk van de duur van de gesprekken. We leggen de gemaakte afspraken vast in het behandelplan en passen het zo nodig aan. In het laatste gesprek nemen we ruim de tijd om met jou door te nemen wat je kunt doen bij een eventuele terugval. Dit noemen we een terugvalpreventie plan.

Jouw omgeving

Jouw omgeving

Je kunt eventueel een naaste meenemen naar het gesprek. Denk dan aan je partner, familie of een vriend(in). Wij vinden dit belangrijk omdat je omgeving je kan steunen tijdens de behandeling. Ook kan het fijn zijn als jouw omgeving begrijpt waar je mee zit. Mocht jouw omgeving meer informatie willen over jouw probleem of behandeling, dan kunnen we hier samen uitleg over geven.